روز جهانی موزه

4- موزه های فنی و صنعتی

: ساخته های فنی وصنعتی انسان را در زمینه های اختراعات ، اكتشافات ، وسایل نقلیه، ماشین آلات و مانند آنها به نمایش می گذارند و به نامهای موزه اختراعات ، موزه اكتشافات، موزه ماشین آلات و موزه وسایل نقلیه و غیره موسوم شده اند .

5- موزه های هنری

: آثار و اشیاء زیبایی درباره ی نقاشی، معماری و مجسمه سازی، هنرهای تزیینی و صنایع دستی، لوازم خانگی، موزه خط و خطاطی ، كتاب و صحافی ، موزه ی سرامیك و كاشی، موزه ی قالی و قالیبافی ، موزه ی كنده كاری و منبت كاری و صنایع چوبی ، موزه ی گوهری و گوهرها و بالاخره موزه ی منسوجات ، طبقه بندی می كنند.

وضعیت موزه ها بعد از انقلاب در ایران :

پس ازاستقرارنظام مقدس جمهوری اسلامی ، گالریها و موزه هایی كه با اهداف و شعائر اسلامی مغایرت داشتند، بدون وقفه فعالیتهای گذشته را  ادامه دادند. آن دسته از موزه ها كه بی تناسب بودند یا نیاز به بازسازی داشتند، مانند كاخ مرمر، نگارستان آزادی ، آب انبار، دانشكده افسری ، پیشاهنگی ، خوی ، آبدانان ، شوش ، هفت تپه، گرگان، پاسارگاد و هرندی كرمان تعطیل شدند.

چند موزه از قبیل موزه دانشگاه پلیس و موزه آلاشت نیز به كتابخانه مبدل شدند.

موزه های معروف جهان و ایران:

درجهان موزه های معروف بسیاری وجود دارد، همچون موزه ی " لوور"  در فرانسه ، موزه ی " بریتانیا " در لندن ، موزه ی " بررا " در میلان، موزه ی " متروپولتین " در آمریكا، موزه ی " لنین گراد " در روسیه ، موزه ی " ایتالیا " در رم و" ایران باستان " در تهران.

موزه ایران باستان

: این موزه كه در سالهای 16-1314 ش. برای حفظ آثار ملی ، اشیاء تاریخی و عتیقه ی ایران تأسیس شد پس از تصویب ِ قانون حفظ آثار ملی ، در سال 1309 كه بنا بر آن دولت موظف به حفظ آثار ملی و نظارت درآنها بود بنیان نهاده شد . این موزه ، دارای آثار گرانبهایی از تمدن ایران از هزاران سال قبل از میلاد تا زمان حاضر است.

موزه آستان قدس مشهد:

اشیاء نفیس آستان مقدس و كتاب های آن قبلاً در چند حجره صحن نو قرار داشت تا این كه در سال 1316 ه. ش از محل درآمد آستان قدس ، بنای موزه ی فوق شروع و در سال 1324 پایان یافت. مساحت آن 9398 متر مربع و دارای نفایس بسیاری است ؛ ازجمله كتابخانه ی موزه از كتابخانه های درجه اول ایران است و از حیث نسخ نفیس خطی قدیمی و نسخ منحصر به فرد كه در طول چند صد سال گردآوی شده ، كم نظیر است.

موزه ی مردم شناسی درتهران

: این موزه در سال 1315 ه. ش تأسیس شد و هدف ِ آن معرفی زندگی طبقات مختلف ایران از دو قرن پیش تا امروز ، آثار هنری ، صنایع دستی ،  نوع كار و پیشه های آنان می باشد.

موزه پارس در شیراز

: موزه ی كنونی پارس، همان باغ حكومتی است كه طرح آن را كریمخان زند ریخته بود تا این كه در سال 1314 ه . ش ، اداره ی كل باستان شناسی ، قسمت شمال و شرق باغ را نرده های آهنی كشیده و كم كم اشیاء ، آثار تاریخی و نفیس فارس و شیراز را در آن گردآوری كردند.

علاوه بر موزه های یاد شده ، در رشت، اصفهان ، كرمان و سایر استانها و شهرستانهای ایران نیز، اخیراً موزه هایی به وجود آمده است كه هر یك از آنها تاریخ مفصل و ارزنده ای از زندگی پیشینیان همان نقطه را در بردارد و تمدن اقوام گذشته را روشن می سازد.

موزه های مردم شناسی دنیا و ایران :

شالوده ی موزه های مردم شناسی دنیا را مجموعه های كوچكی تشكیل داده اند كه توسط شخصیتهای كشورهای اروپائی مربوط به یك قرن پس از رنسانس به شیوه ی علمی به وجود آمد.

موزه ی مردم شناسی در ایران :

درایران سابقه ی مجموعه های مردم شناسی به سال 1314 ه . ش  باز می گردد. در آن زمان ، دایره ای به نام انسان شناسی در وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه وجود داشت كه بعدها با مشاوره ی فرهنگستان ایران به مؤسسه انسان شناسی ، سپس بنگاه مردم شناسی و سرانجام به موزه ی مردم شناسی تغییر نام  یافت .

موزه ی مذكور در سال 1314 بنیان گذاشته شد و محل آن ، ساختمانی در خیابان بوعلی ( ارامنه) بود  كه آثار گردآوری شده به این ساختمان انتقال داده شد و به تدریج حالت موزه به خود گرفت. در آبان 1316 ، اساسنامه آن تحت عنوان مؤسسه ی مردم شناسی ، در هفت ماده تنظیم و تصویب شد و این موزه درهمان سال گشایش یافت.

علاوه بر موزه ی مردم شناسی تهران كه همه ی سطح كشور را ازنظر مردم نگاری زیر پوشش خود دارد ، موزه های مردم نگاری منطقه ای نیز در نقاط مختلف كشور تأسیس شده است كه اختصاص به نمایش زندگی و فرهنگ همان منطقه دارد و اكثراً در قالب موزه های مختلط به فعالیتهای فرهنگی خود ادامه می دهند.

* واژه هلنی اشاره به تمدن یونانی چهارصد ساله ی قبل از میلاد مسیح دارد واز واژه ی " هلن " الهه یونانی اخذ شده است .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

تاريخ : شنبه 28 ارديبهشت 1392برچسب:, | 21:53 | نویسنده : هادی موذنی |